Άνοιγμα σχολείων τη Δευτέρα – Τι θα ισχύσει για τα self test

Τα self test από σήμερα δωρεάν σε φαρμακεία με την επίδειξη του ΑΜΚΑ – Γιατί δεν ανοίγουν οι βρεφονηπιακοί σταθμοί – Η ΚΥΑ για το άνοιγμα των σχολείων

Με υποχρεωτικά self testδύο φορές την εβδομάδα, που αναμένεται να είναι διαθέσιμα από σήμερα δωρεάν σε φαρμακεία με τηνεπίδειξη του ΑΜΚΑσε μαθητές και εκπαιδευτικούς, ανοίγουν τη Δευτέρα 10 Μαίου, τα σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.

Η επιστροφή των μαθητών στις φυσικές τους τάξεις, ύστερα από περίπου τρεις μήνες για γυμνάσια, νηπιαγωγεία δημοτικά, καθώς πριν από το Πάσχα είχαν ανοίξει μόνο τα λύκεια για δύο εβδομάδες αφού δόθηκε προτεραιότητα στους μαθητές της Γ λυκείου που δίνουν εφέτος Πανελλαδικές Εξετάσεις αναμένεται να είναι μόνιμη, ως τη λήξη της σχολικής χρονιάς, αφού τα μαθήματα ολοκληρώνονται στις 11 Ιουνίου για γυμνάσια –λύκεια και στις 25 του ίδιου μήνα για τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία.

Στόχος του υπουργείου Παιδείας, όπως τονίζει στο «Πρώτο Θέμα» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέωςείναι τα σχολεία να μην ξανακλείσουν, να διενεργηθούν ομαλά οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσειςπου αρχίζουν στις 14 Ιουνίου για τα Γενικά λύκεια και στις 15 για τα Επαγγελματικά και να επαναρχίσει νωρίτερα, η επόμενη σχολική χρονιά το Σεπτέμβριο, χωρίς ωστόσο να θιγεί καθόλου ο Αύγουστος για μαθητές και εκπαιδευτικούς, καθώς συνδέεται με τις διακοπές και τον τουρισμό.

Σε συνέντευξή της στο «Πρώτο Θέμα» η κ. Κεραμέως είπε: «Τρία είναι τα δεδομένα που συνέβαλαν στη σταδιακή επαναλειτουργία των σχολείων μας: Πρώτον, ότι έχει προχωρήσει σημαντικά ο εμβολιασμός, με αποτέλεσμα να έχει θωρακιστεί ένα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού που περιλαμβάνει και τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας. Δεύτερον, ότι έχουμε πλέον το πολύ χρήσιμο εργαλείο των self-test και τρίτον, ότι ο δείκτης θετικότητας βαίνει μειούμενος. Η πρώτη εφαρμογή των self-testστα Λύκειά μας ήταν πολύ ενθαρρυντική. Αφενός με τη μέθοδο αυτή εντοπίστηκαν εκατοντάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί, ως επί το πλείστον ασυμπτωματικοί, που δεν γνώριζαν ότι είναι φορείς του ιού και οι οποίοι θα ήταν διαφορετικά στα σχολεία μας με τον κίνδυνο να μεταδώσουν τον ιό σε χιλιάδες άλλους. Αφετέρου, η ίδια η ανταπόκριση στο νέο αυτό κάλεσμα είναι ένα μάθημα ζωής για τα παιδιά μας και για όλους μας, της ατομικής ευθύνης, της κοινωνικής ευαισθησίας και της αλληλεγγύης. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους μαθητέςμας, τους γονείς τους, τους εκπαιδευτικούς, τα στελέχη εκπαίδευσης, για τη συνεργασία τους, τη στάση ευθύνης, την προσαρμοστικότητά τους, τη συμμετοχή τους σε αυτή την κοινή προσπάθεια για την προστασία της υγείας όλων μας. Τα κρούσματα τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας των σχολείων μας κρατήθηκαν πολύ χαμηλά, με μόλις 1,5% των τμημάτων και 2,6% των σχολείων να αναστέλλουν τη λειτουργία τους κατ’ εφαρμογή του πρωτοκόλλουτου ΕΟΔΥ για λόγους προστασίας από τον κορωνοϊό. Η δια ζώσης διδασκαλία είναι αναντικατάστατη, και η επιστροφή των παιδιών μας και των εκπαιδευτικών μας στο σχολείο με όρους ασφάλειας και προστασίας συνιστά απόλυτη προτεραιότητά μας, και για μαθησιακούς αλλά και για ψυχοσυναισθηματικούς λόγους. Η τηλεκπαίδευση είναι ένα σημαντικό εργαλείο που κράτησε ζωντανή την εκπαιδευτική διαδικασία χάρη στην εξαιρετικά μεγάλη προσπάθεια εκπαιδευτικών, μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά δεν μπορεί ποτέ να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία».

Βρεφονηπιακοί σταθμοί

Σε ό,τι αφορά στους βρεφονηπιακούς σταθμούς,η αρμοδιότητα των οποίων ανήκει στα υπουργεία Εργασίας και Εσωτερικών, δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για την επαναλειτουργία τους, καθώς η επιστημονική επιτροπή θεωρεί ότι τα βρέφη και τα μικρά παιδιά δεν είναι εύκολο να τηρήσουν τα μέτρα προστασίας, αποστάσεις μάσκες , υγιεινή χεριών κ.λ.π. και όχι τα self test για τα οποία θεωρούν ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στον χειρισμό τους.

Εμβολιασμοί μαθητών
Σε ερώτηση του «Θέματος» προς την υπουργό «Κυβέρνηση και ειδικοί εξετάζετε το ενδεχόμενο από τη νέα σχολική χρονιά για εμβολιασμό των μαθητών γυμνασίου-λυκείου για ασφαλή λειτουργία των σχολείων;» η κ. Κεραμέως απάντησε ότι «Διενεργούνται κλινικές μελέτες σχετικά με την αποτελεσματικότητα των εμβολίων στα παιδιά και θα αναμένουμε τις σχετικές συστάσεις της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών».

Διαβάστε αναλυτικά την ΚΥΑ που εκδόθηκε:

Oι οδηγίες για τη διά ζώσης επαναλειτουργία των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων και Γυμνασίων όλης της χώρας από τη Δευτέρα 10 Μαΐου, ως προς την εφαρμογή του μέτρου του δωρεάν αυτοδιαγνωστικού ελέγχου για τον κορωνοϊό, ανακοινώνονται σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας μέσω της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης, σε συνέχεια της έκδοσης σχετικών οδηγιών για την επαναλειτουργία των Λυκείων. Σχετική αναλυτική εγκύκλιος εστάλη σήμερα, Τετάρτη σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Έχουν ήδη σταλεί αναλυτικές οδηγίες, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σχετικά με τα κεντρικά σημεία της ύλης μαθημάτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία είναι απαραίτητα για την ορθολογική διαχείριση της ύλης των τάξεων αυτών κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά καθώς και την επόμενη. Περαιτέρω, οι σχολικές μονάδες όλης της χώρας έχουν λάβει κατευθυντήριες γραμμές για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή των μαθητών/μαθητριών στις παρούσες συνθήκες κατά την επιστροφή στη διά ζώσης διδασκαλία, που εκπονήθηκαν από επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ, οδηγίες για τη διαπίστωση του βαθμού αφομοίωσης της ύλης από την πλευρά των μαθητών/μαθητριών, καθώς και προτάσεις και κατευθύνσεις για την εκπαιδευτική λειτουργία.

Τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό και λοιπό προσωπικό καλούνται τη Δευτέρα 10 Μαΐου να προσέλθουν στα σχολεία έχοντας μαζί τους βεβαίωση αρνητικού τεστ (self-test, PCR ή rapid-test).

Υπενθυμίζεται ότι η χρήση του self-test δρα συμπληρωματικά στα ήδη ισχύοντα μέτρα, που περιλαμβάνουν υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, σταθερές ομάδες μαθητών σε αθλήματα και άλλες δραστηριότητες, χρήση αντισηπτικών, σχολαστικούς καθαρισμούς χώρων, τακτικούς αερισμούς χώρων, ειδικότερα τώρα που και ο καλός καιρός βοηθά, εξειδικευμένα μέτρα για προσαρμοσμένη λειτουργία κυλικείων, εργαστηρίων πληροφορικής, χρήσης μουσικών οργάνων κ.ά.

Το αυτοδιαγωνιστικό τεστ κορωνοϊού παρέχεται δωρεάν και διενεργείται πριν την έναρξη των μαθημάτων της Δευτέρας και της Πέμπτης, από μαθητές/τριες εκπαιδευτικούς, μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), διοικητικό και λοιπό προσωπικό όλων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας. Ο έλεγχος διενεργείται έως και είκοσι τέσσερις ώρες πριν την προσέλευση στην σχολική μονάδα.

Ως προς τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, η διενέργεια self-test είναι υποχρεωτική για τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, ενώ υπάρχει ισχυρή σύσταση για τη διενέργεια του τεστ στους μαθητές.

Το self-testing είναι μία διαδικασία εύκολη και απλή, που χρησιμοποιείται και σε άλλες χώρες για τη λειτουργία των σχολείων και ήδη έχει βοηθήσει στον εντοπισμό σημαντικού αριθμού ασυμπτωματικών, ως επί το πλείστον, ασθενών, επομένως και στον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού στην κοινότητα.

Τα βήματα είναι τα εξής:

Γονείς, κηδεμόνες, μαθητές και προσωπικό των σχολείων παραλαμβάνουν δωρεάν το self-test, μαζί με ενημερωτικό υλικό από το φαρμακείο, χρησιμοποιώντας τον ΑΜΚΑ, τον προσωρινό ΑΜΚΑ (ΠΑΜΚΑ) ή τον Προσωρινό Αριθμό Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ). Το πρώτο τεστ μπορούν να το παραλάβουν όλοι από σήμερα, Τετάρτη 5 Μαΐου, σε όλη τη χώρα. Από τη Δευτέρα 10/5 θα μπορούν να παραλάβουν και το 2ο τεστ της ερχόμενης εβδομάδας.

Οι μαθητές/οι εκπαιδευτικοί κάνουν τα self-tests στο σπίτι τους. Οι μαθητές άνω των 13 ετών μπορούν να κάνουν το τεστ με την επίβλεψη ενηλίκου, ενώ στους κάτω των 13 ετών το τεστ θα διενεργείται από ενήλικο. Συστήνεται το τεστ να γίνεται το ίδιο πρωί ή το προηγούμενο βράδυ. Άρα το πρώτο τεστ μπορεί να γίνει την Κυριακή το βράδυ ή τη Δευτέρα το πρωί.

Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί και λοιπό προσωπικό δηλώνουν το αποτέλεσμα του self-test μέσω της πλατφόρμας self-testing.gov.gr, στην οποία θα εισέρχονται με τους κωδικούς taxisnet, καταχωρώντας συγκεκριμένα στοιχεία, όπως πατρώνυμο, μητρώνυμο, ΑΜΚΑ και το αποτέλεσμα του self-test.

Αν το self-test είναι αρνητικό:

Για τους μαθητές, εκδίδεται σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας self-testing.gov.gr. Οι μαθητές θα φέρουν τη σχολική κάρτα μαζί τους κάθε ημέρα και θα την επιδεικνύουν στους εκπαιδευτικούς την πρώτη ώρα της Δευτέρας και της Πέμπτης ή όποτε τους ζητηθεί.

Για τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό, εκδίδεται η δήλωση αρνητικού αποτελέσματος μέσω της πλατφόρμας self-testing.gov.gr.

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε εκτυπωτή, μπορεί να συμπληρώνεται χειρόγραφη δήλωση που θα περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σχολική κάρτα/τη δήλωση αρνητικού αποτελέσματος.

Αν το self-test είναι θετικό:

Εκδίδεται δήλωση θετικού αποτελέσματος μέσω της πλατφόρμας self-testing.gov.gr για τη διενέργεια δωρεάν επαναληπτικού rapid-test σε δημόσια δομή.

Η λίστα με τις δημόσιες δομές περιλαμβάνεται στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr.

Αν το επαναληπτικό τεστ είναι θετικό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ. Αν το επαναληπτικό τεστ είναι αρνητικό, οι μαθητές/εκπαιδευτικοί λαμβάνουν σχετική βεβαίωση από το σημείο εξέτασης και επιστρέφουν στο σχολείο.

www.protothema.gr