Βαθιά θλίψη και οδύνη για την τραγωδία στα Τέμπη: Φόβοι για πάνω από 50 νεκρούς – Οι μοιραίοι διάλογοι πριν το δυστύχημα
Τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία τηςβιώνει η Ελλάδα που έχει βυθιστεί σε εθνικό πένθος με τον αριθμό των νεκρών από τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη να αυξάνεται, ενώ στα νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης διαδραματίζονται σκηνές χάους και σπαραγμού, με ανθρώπους να αναζητούν μανιωδώς τους συγγενείς τους που αγνοούνται, μέσα σε ένα κλίμα πόνου και αγωνίας.
Μέχρι στιγμής, σε 44 ανέρχονται οι επιβεβαιωμένοι νεκροί, ενώ από την πλευρά της, για 43 νεκρούς έκανε λόγο η προϊσταμένη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισας. Η Ρουμπίνη Λεοντάρη είπε ότι έχει ολοκληρωθεί η ιατροδικαστική εξέταση σε 43 σορούς που έφτασαν στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας και είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Οι σοροί έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια των δύο τρένων και κυρίως της επιβατικής αμαξοστοιχίας που είχε περίπου 350 επιβάτες. Σύμφωνα με την κυρία Λεοντάρη, πρόκειται για νέα παιδιά με εκτιμώμενη ηλικία 20-30 ετών.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ, μέχρι το μεσημέρι της Πέμπτης αναμένεται να έχουν ταυτοποιηθεί και οι 43 σοροί που έχουν ανασυρθεί έως τώρα, από την αστυνομία σε συνεργασία με την ιατροδικαστική υπηρεσία, στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου που τηρείται σε περιπτώσεις μαζικών καταστροφών.
Η διαδικασία της ταυτοποίησης γίνεται με τη διαδικασία του DΝΑ, από την αστυνομία σε συνεργασία με την ιατροδικαστική υπηρεσία, στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου που τηρείται σε περιπτώσεις μαζικών καταστροφών. Με το πέρας της διαδικασίας, οι σοροί θα παραδοθούν τους συγγενείς τους. Μια διαδικασία επώδυνη αλλά και αρκετά μεγάλη σε διάρκεια καθώς θα απαιτηθούν αρκετές ημέρες για την πλήρη ταυτοποίηση. Αρκετά από τα θύματα είναι είτε διαμελισμένα είτε απανθρακωμένα κι έτσι είναι πολύ δύσκολη κατάσταση ακόμη και στην αναγνώριση. Στο νοσοκομείο βρίσκονται 4 ιατροδικαστές ενώ δίνει το «παρών» και ο προϊστάμενος της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών.
Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνoουμένων
Συνεχίζονται οι έρευνες από τα σωστικά συνεργεία για τον εντοπισμό αγνοουμένων του τραγικού δυστυχήματος. Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού στην περιοχή συνεχίστηκε και κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ σήμερα Πέμπτη η έρευνα θα συνεχιστεί από τα σωστικά συνεργεία στο τρίτο βαγόνι.
Κατά την διάρκεια της έρευνας επιχείρησαν χθες 72 πυροσβέστες με 24 οχήματα, 3 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών και 2 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων, ενώ συνεχής είναι η παρουσία του Εθνικού Κέντρου ‘Αμεσης Βοήθειας.
Αξίζει να σημειωθεί πως φίλοι και συγγενείς αναζητούν ακόμα αγνοούμενους και κάνουν ότι είναι δυνατόν να τους εντοπίσουν. Με μηνύματα ακόμα και στα social media ζητούν πληροφορίες για τους δικούς τους ανθρώπους.
Παράλληλα, σήμερα, θα προσαχθεί στον ανακριτή ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος είναι αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες, ενώ φέρεται ότι παραδέχθηκε το μοιραίο λάθος του. Επίσης, στον τόπο της τραγωδίας θα γίνει αυτοψία του δυστυχήματος από την Τροχαία της Λάρισας.
Δυσοίωνες εκτιμήσεις για 50 θύματα
Οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως οι νεκροί από την ανείπωτη τραγωδία αναμένεται να ξεπεράσουν τους 50, με τους φόβους ότι όλοι οι αριθμοί μπορεί να αυξηθούν περαιτέρω, ενώ η διαδικασία ταυτοποίησης στο βαγόνι – εστιατόριο διεξήχθη υπό ακραίες συνθήκες υψηλού πυροθερμικού φορτίου της τάξεως των 1300 βαθμών Κελσίου, γεγονός που δυσχέραινε τη σχετική διαδικασία.
Ολονύχτια ήταν η προσπάθεια των πυροσβεστών στο τόπο του μοιραίου δυστυχήματος, ανάμεσα στα συντρίμμια των βαγονιών των δύο τρένων, για να βρουν τυχόν άλλους αγνοούμενους. Μετά την ολοκλήρωση των ερευνών στα δύο πρώτα βαγόνια της πρώτης θέσης, την καφετέρια και ένα επιβατικό βαγόνι, σειρά έχει πάρει το τρίτο στη σειρά κατεστραμμένο βαγόνι και πρώτο της δεύτερης θέσης.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας επιχείρησαν χθες 72 πυροσβέστες με 24 οχήματα, 3 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών και 2 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων, ενώ συνεχής είναι η παρουσία του Εθνικού Κέντρου ‘Αμεσης Βοήθειας.
Τα 3 λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία
Τα λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη ήταν τρία σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιο Δέδε που μίλησε στην ΕΡΤ.
Όπως επεσήμανε:
- «Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου».
- «Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη».
- «Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει».
«Όσο για το αν υπάρχουν και ποιες είναι οι δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες απάντησε: «Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό. Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα.»
Ο τελευταίος διάλογος σταθμάρχη – μηχανοδηγού
Ντοκουμέντο από τον μοιραίο διάλογο μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού, λίγο πριν τη σύγκρουση των δύο τρένων, παρουσίασε το ΣΚΑΙ. Όπως προκύπτει, ο σταθμάρχης έδωσε εντολή στον μηχανοδηγό να μπει στην παρακαμπτήριο και να συνεχίσει το ταξίδι του στις ίδιες ράγες όπου εκινείτο ήδη η εμπορική αμαξοστοιχία. Μάλιστα, ο μηχανοδηγός δεν παραξενεύτηκε με το κόκκινο φωτόσημο καθώς το σύστημα φωτοσήμανσης δεν λειτουργεί.
Ο επίμαχος διάλογος:
- Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;
- Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου νέων Πόρων.
- Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
- Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.
- Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ.
- Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.
Σύσταση ανεξάρτητης και υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
Στο μήνυμά του προς τον ελληνικό λαό ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά την επιστροφή του από τα Τέμπη, γνωστοποίησε πως ο Γιώργος Γεραπετρίτης ορίζεται μεταβατικός υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μετά την παραίτηση του Κ. Αχ. Καραμανλή, την οποία ο Έλληνας πρωθυπουργός έκανε δεκτή.
«Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη, υπέβαλε αμέσως την παραίτηση του. Το ίδιο και οι επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Η στάση του τον τιμά, καθώς όλα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος» τόνισε ο Κυρ. Μητσοτάκης. Μάλιστα, ο Έλληνας πρωθυπουργός, ζήτησε από τον κ. Γεραπετρίτη να προχωρήσει γρήγορα στη σύσταση ανεξάρτητης και υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, που θα εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων.
www.insider.gr