Σε πλήρη λειτουργία τίθεται τις επόμενες ημέρες στα Εισπρακτικά Κέντρα Αττικής και Θεσσαλονίκης και όλες τις ΔΟΥ, το σύστημα αυτόματης είσπραξης χρεών και ενεργοποίησης αναγκαστικών μέτρων Eispraxis, μετά την περίοδο δοκιμαστικής – πιλοτικής λειτουργίας τον Σεπτέμβριο. Η εκπαίδευση περίπου 1.100 υπαλλήλων στο νέο σύστημα έχει πλέον ολοκληρωθεί και είναι θέμα χρόνου το «κυνήγι» των ληξιπρόθεσμων οφειλετών του δημοσίου να περάσει σε… άλλο επίπεδο.
Το σύστημα Eispraxis επιτρέπει την παρακολούθηση του προφίλ κάθε οφειλέτη σε πραγματικό χρόνο, με άντληση όλων των στοιχείων εισοδήματος και περιουσίας από μια πλειάδα πληροφοριακών συστημάτων του δημοσίου.
Σε μια σελίδα, ανά ΑΦΜ, ο εισπρακτικός μηχανισμός θα έχει πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα τα οποία αντλούνται από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το Taxis, το Taxisnet, το ICISnet, το Elenxis, καθώς και από τρίτους (Κτηματολόγιο, πιστωτικά ιδρύματα, συμβολαιογράφους, Χρηματιστήριο, Εργάνη, ΓΕΜΗ κ.ά.). Στον ψηφιακό φάκελο του οφειλέτη θα παρατίθενται και τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, τα οποία μπορεί ή έχουν ληφθεί για τη διασφάλιση της είσπραξης των χρεών του φορολογούμενου.
Το σύστημα, μαζικά και αυτοματοποιημένα, θα παράγει και θα αποστέλλει ηλεκτρονικά μηνύματα στον οφειλέτη κάθε φορά που ένα χρέος του καθίσταται ληξιπρόθεσμο, προκειμένου να υπάρξει τακτοποίησή του. Εάν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, το σύστημα θα ενεργοποιεί τη διαδικασία ηλεκτρονικής αποστολής κατασχετηρίου σε όλες τις τράπεζες για τη δέσμευση και την κατάσχεση του ποσού της οφειλής από τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών του οφειλέτη.
Mε το νέο πληροφοριακό σύστημα:
- Θα ταξινομούνται οι υποθέσεις οφειλής βάσει συνόλου ιδιοτήτων (Ονοματεπώνυμο Οφειλέτη, Ποσό Οφειλής, Χρονικό διάστημα καθυστέρησης υπόθεσης, Ημερομηνία τελευταίας ενέργειας κ.λπ.).
- Θα εφαρμόζονται κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και θα λαμβάνονται μέτρα αναγκαστικής είσπραξης με βάση τη συμπεριφορά του οφειλέτη και τις ειδοποιήσεις και υπενθυμίσεις για τα προτεινόμενα μέτρα.
- Θα ενημερώνονται οι φορολογούμενοι μέσω επιστολής, e-mail, τηλεφώνου ή άλλου εναλλακτικού καναλιού επικοινωνίας για τις βεβαιωμένες οφειλές τους, την τήρηση ή μη των ρυθμίσεων και για τις ηλεκτρονικές επιδόσεις και κοινοποιήσεις μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
- Θα παρακολουθείται η απόδοση των μέτρων είσπραξης και η διαδικασία χαρακτηρισμού των οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
Ποια εργαλεία ενεργοποιούνται
Με πρόσφατη απόφαση του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι ήδη διαθέσιμες στην ΑΑΔΕ οι εξής διαδικτυακές υπηρεσίες, που επιτρέπουν τον εντοπισμό αναγκαίων στοιχείων οικογενειακής κατάστασης και εργασιακής κατάστασης, δεδομένων για το προφίλ επιχειρήσεων και των διοικητικών τους συμβουλίων:
1. «Πιστοποιητικά Δημοτολογικής Αστικής Κατάστασης» του πληροφοριακού συστήματος «Μητρώο Πολιτών» με τις ακόλουθες μεθόδους:
- Λήψη Πιστοποιητικού Οικογενειακής Κατάστασης
- Λήψη πιστοποιητικού εγγυτέρων συγγενών
- Λήψη εγγυτέρων συγγενών με προσωπικά στοιχεία
- Αναζήτηση οικογενειακών μερίδων πολίτη και γονέων
- Λήψη γραμμογραφημένων εγγραφών της οικογενειακής κατάστασης και των τέκνων (ανήλικα και ενήλικα) ενός πολίτη, ανεξαρτήτως οικογενειακής μερίδας.
2. «Λήψη Ληξιαρχικών Πράξεων» του πληροφοριακού συστήματος «Μητρώο Πολιτών» με τις ακόλουθες μεθόδους:
- Με βάση έναν συγκεκριμένο Α.Φ.Μ.
- Με βάση έναν συγκεκριμένο Α.Μ.Κ.Α.
- Αναζήτηση με προσωπικά στοιχεία
- Αναζήτηση με προσωπικά στοιχεία και ημερομηνία θανάτου.
3. «Στοιχεία για κατάσταση απασχόλησης» του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τις ακόλουθες μεθόδους:
- Αναζήτηση με βάση ΑΦΜ
- Στοιχεία εργασιακής κατάστασης του εργαζόμενου για μια συγκεκριμένη ημερομηνία με βάση τον ΑΦΜ του εργαζόμενου.
4. «Τρέχουσα εργασιακή κατάσταση» από το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ που διαχειρίζεται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τη μέθοδο αναζήτησης βάσει ΑΦΜ του εργαζόμενου.
5. «Βασικές Πληροφορίες από Μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ.
6. «Στοιχεία Διοικητικού Συμβουλίου Επιχείρησης» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τη μέθοδο «Μέλη του ΔΣ ενός Νομικού Προσώπου».
7. «Επιβεβαίωση Στοιχείων από Μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τις ακόλουθες μεθόδους:
- Έλεγχος ΑΦΜ και Αριθμού Μητρώου Γ.Ε.ΜΗ.
- Έλεγχος ύπαρξης ΑΦΜ στο μητρώο Γ.Ε.ΜΗ.
8. «Αναζήτηση στοιχείων Σύστασης Εταιρειών στην ΥΜΣ» από το πληροφοριακό σύστημα Γ.Ε.ΜΗ. με τις ακόλουθες μεθόδους:
- Λήψη στοιχείων εταιρειών με μέρος της επωνυμίας τους
- Λήψη στοιχείων εταιρειών με βάση την ημερομηνία σύστασης.
www.euro2day.gr