Πρόκειται για ειδικό, χρηματοδοτικό πλάνο που θα πραγματοποιηθεί υπό την «ομπρέλα» του νέου ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού ύψους 30 εκ ευρώ
Διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες, οι ελληνικές μικρομεσαίες όχι απλώς άντεξαν στο σοκ της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης, αλλά έσπασαν τα κοντέρ σε σύγκριση με το τι τρέχει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι θα πρέπει να αφεθούν στον «αυτόματο», προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της ψηφιακής μετάβασης και της προσαρμογής στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στις διεθνείς αγορές.
Πέρα από τα κίνητρα- κυρίως φορολογικά- που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο, με στόχο συγχωνεύσεις/συνενώσεις, στα σκαριά βρίσκεται ένα ακόμα ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα υπό την «ομπρέλα» του νέου ΕΣΠΑ.
Ο συνολικός του προϋπολογισμός φτάνει τα 30 εκ ευρώ, ενώ ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επιχειρηματικού σχεδίου κυμαίνεται από 25.000€ έως και 130.000€.
Η Δράση αφορά στην υποστήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων δυναμικότητας 20-50 απασχολουμένων, για την ανάπτυξη και εφαρμογή σχεδίων προσαρμογής τους σε απαιτήσεις σύγχρονης οργανωτικής λειτουργίας και ανάπτυξης δεξιοτήτων του προσωπικού τους, με έμφαση σε θέματα επιλογών «πράσινης» διαχείρισης, ψηφιακού εκσυγχρονισμού, εξωστρέφειας και διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας.
Επιλέξιμες είναι επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην των επιχειρήσεων του πρωτογενούς τομέα, ενώ τα επιχειρηματικά σχέδια θα περιλαμβάνουν τις παρακάτω ενέργειες:
- Συμβουλευτικές υπηρεσίες προς την επιχείρηση σε θέματα επιχειρηματικής λειτουργίας, οργανωτικών συστημάτων, ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού συμπεριλαμβανομένων παρουσιάσεων εντός της επιχείρησης (για το σύνολο του προσωπικού) σε κρίσιμα θέματα που αφορούν στο σύνολο της επιχείρησης, διαμόρφωση πλάνου αναβάθμισης δεξιοτήτων εργαζομένων (διάγνωση αναγκών)
- Ανάπτυξη “soft” δεξιοτήτων των εργαζομένων οι οποίες σχετίζονται με τις κοινωνικές, συναισθηματικές και διαπροσωπικές επιπτώσεις που έχει η χρήση τεχνολογιών, μεταβολές στις συνθήκες εργασίας, αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και άλλα συναφή θέματα (εντός της επιχείρησης)
- Κατάρτιση εργαζομένων (με απλοποιημένο κόστος) για την απόκτηση νέων γνώσεων και την αναβάθμιση δεξιοτήτων των εργαζομένων μέσω της κατάρτισής τους σε αντικείμενα αιχμής, όπως ενδεικτικά: a. Περιβαλλοντικής διαχείρισης και «πράσινων» επιλογών δραστηριοποίησης b. Ψηφιακού εκσυγχρονισμού c. Προαγωγής της εξωστρέφειας d. Διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας e. Τεχνικών δεξιοτήτων διαφόρων ειδικοτήτων (αναλόγως του τομέα δραστηριότητας επιχείρησης)
- Πιστοποίηση μαθησιακών αποτελεσμάτων (όπου ενδείκνυται) βάσει αναγνωρισμένων πιστοποιητικών
- Νέα θέση εργασίας εξειδικευμένου και υψηλών προσόντων προσωπικού που σχετίζεται με τους στόχους της Δράσης ή με θέματα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού (με διατήρηση τουλάχιστον 6 μήνες μετά τη λήξη της ενίσχυσης της).
Επιλέξιμες Δαπάνες προς επιδότηση θα είναι οι εξής δαπάνες:
- Λήψη υπηρεσιών συμβούλου (διάγνωση αναγκών, συμβουλευτικές υπηρεσίες)
- Δαπάνες επιμόρφωσης για ανάπτυξη “soft” δεξιοτήτων των εργαζομένων
- Δαπάνες κατάρτισης (με απλοποιημένο κόστος – εφαρμογή μοναδιαίου κόστους καν. ΕΕ)
- Δαπάνες Πιστοποίησης μαθησιακών αποτελεσμάτων (αναγνωρισμένα πιστοποιητικά)
- Μισθολογικό κόστος νεοπροσλαμβανόμενων εργαζομένων (1 Ετήσια Μονάδα Εργασίας – ΕΜΕ)
Ο συνολικός του προϋπολογισμός φτάνει τα 30 εκ ευρώ, ενώ ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επιχειρηματικού σχεδίου κυμαίνεται από 25.000€ έως και 130.000€.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της Alpha, oι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τον κεντρικό κορμό της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας το 99,9% των επιχειρήσεων του μη χρηματοπιστωτικού τομέα (εξαιρούνται η γεωργία-αλιεία-δασοκομία και ορισμένοι κλάδοι των υπηρεσιών, όπως η εκπαίδευση και η υγεία), το 84,6% της απασχόλησης και το 67% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ).
Παρά τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια του 2023, κυρίως ως απόρροια της ενεργειακής κρίσης και του ασταθούς διεθνούς περιβάλλοντος, οι ελληνικές ΜμΕ κατέγραψαν τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό αύξησης σε όρους πραγματικής ΑΠΑ (3%) μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ-27.
Η επίδοση αυτή προσδιορίστηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό από την επίδοση των πολύ μικρών επιχειρήσεων (0-9 απασχολούμενοι), των οποίων η ΑΠΑ αυξήθηκε κατά 13,2% (σε πραγματικούς όρους), ενώ στις μικρές (10-49 απασχολούμενοι) και μεσαίες επιχειρήσεις (50-249 απασχολούμενοι) μειώθηκε.
Επιπρόσθετα, ο αριθμός των ΜμΕ αυξήθηκε κατά 2,4% (780,6 χιλ.) και η απασχόληση κατά 1% (2,4 εκατ.), σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη των ΜμΕ παραμένουν ευοίωνες, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει για το 2024 αύξηση της πραγματικής ΑΠΑ και της απασχόλησης κατά 5,7% και 5,4%, αντίστοιχα.
Από την άλλη, ειδικά όσον αφορά στην ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στις επιχειρηματικές δραστηριότητες, η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου στη χρήση προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών, όπως της τεχνητής νοημοσύνης (4% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα έναντι 8% στην ΕΕ-27), της ανάλυσης δεδομένων με τη χρήση λογισμικών προγραμμάτων (25% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα έναντι 33% στην ΕΕ-27) και του υπολογιστικού νέφους (18% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα έναντι 39% στην ΕΕ-27).
Γιώργος Παππούς – Economistas.gr