Στη γραμμή αφετηρίας μπαίνει η υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας, με τις εργασίες να ξεκινούν τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress. Μάλιστα, προς τα τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου, ο Διαχειριστής πρόκειται να πραγματοποιήσει εγκαίνια στη Δυτική Μακεδονία για την έναρξη κατασκευής του έργου. Σύμφωνα με το σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2026, ενώ το κόστος του θα ανέλθει στα 147 εκατ. ευρώ.
Η χρηματοδότησή του είναι πλήρως διασφαλισμένη, από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030. Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 147 χιλιόμετρα, με το κυρίως τμήμα του να ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας, και το βανοστάσιο του εθνικού συστήματος στο σημείο, και να καταλήγει στην Πτολεμαΐδα, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης. Παράλληλα, θα διαθέτει τέσσερις κλάδους, ώστε το αέριο να φτάσει σε όλα τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας. Η σχεδίαση της όδευσής του έγινε με γνώμονα την κάλυψη όλων των αστικών κέντρων της περιοχής. Έτσι, χάρις στο κυρίως τμήμα και τους τέσσερις υποκλάδους, το αέριο αγωγού θα «φτάσει» μέχρι την Έδεσσα, τη Σκύδρα, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Φλώρινα, το Αμύνταιο, την Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη. Παράλληλα, όπως έχει γράψει το Insider.gr, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή αερίου αγωγού στην περιοχή της Καστοριάς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγωγός θα είναι 100% συμβατός με τη μεταφορά υδρογόνου – μάλιστα, πρόκειται για την πρώτη ανάλογη υποδομή, και μία από τις λίγες στην Ευρώπη, που υποστηρίζει πλήρως τη διακίνηση ανανεώσιμων αερίων. Σε αυτό το πλαίσιο, θα αποτελέσει μία σημαντική υποδομή που θα πλαισιώσει τα επενδυτικά πρότζεκτ τα οποία βρίσκονται στα σκαριά, ώστε η Δυτική Μακεδονία να παραμείνει ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά κέντρα της χώρας, πλέον με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Επίσης, το έργο θα ενταχθεί στον «χάρτη» του European Hydrogen Backbone (EHB), δηλαδή του σχεδίου Ευρωπαίων Διαχειριστών και εταιρειών για την ανάπτυξη ενός πανευρωπαϊκού δικτύου αγωγών για τη μεταφορά «πράσινου» υδρογόνου. Στόχος είναι το δίκτυο αυτό να έχει συνολικό μήκος 40.000 χιλιόμετρα έως το 2040, από νέους αγωγούς και υφιστάμενες υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου, που θα τροποποιηθούν ώστε να μεταφέρουν υδρογόνο.