«Φως στο τούνελ» διαφαίνεται για την εμπλοκή που έχει προκύψει στο νότιο τμήμα του Ε65. Το υπουργείο Υποδομών και η Κεντρική Οδός φαίνεται ότι συμφώνησαν τελικά στη λύση της παράκαμψης του προβληματικού σημείου «συνάντησης» του αυτοκινητοδρόμου με σιδηροδρομική σήραγγα και αυτό που μένει είναι να δοθεί η έγκριση του υπουργείου και να προσδιοριστεί το επιπλέον κόστος για το κράτος. Η οριστικοποίηση της λύσης θα οδηγήσει και στην οριστικοποίηση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης του έργου, που ήταν αρχικά να παραδοθεί στην αρχή της φετινής χρονιάς και ήδη μετράει 9 μήνες καθυστέρησης.
Το ζήτημα της στατικότητας της σιδηροδρομικής σήραγγας Οθρυος (την οποία είχε κατασκευάσει η εταιρεία Μηχανική) σε σχέση με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου τέθηκε περίπου πριν από μία διετία. Το σημείο «συνάντησης» βρίσκεται στο 21ο χλμ. του άξονα, ανάμεσα στο ορεινό και πεδινό τμήμα του Ε65. Το υπουργείο Υποδομών ζήτησε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας πραγματογνωμοσύνη για την κατάσταση της σήραγγας, που σημειωτέον εξακολουθεί να χρησιμοποιείται, καθώς είναι τμήμα της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Το ΤΕΕ απάντησε ότι η σήραγγα δεν έχει κατασκευαστεί με βάση τη μελέτη και, επομένως, η κατασκευή του δρόμου, όπως είχε σχεδιαστεί, θα ήταν επικίνδυνη. Ακολούθως, το υπουργείο Υποδομών ζήτησε την άποψη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που απάντησε ότι η μόνη διέξοδος είναι η προσφυγή στη διαιτησία. Ετσι, λοιπόν, οι δύο πλευρές προσέφυγαν στη διαδικασία αυτή και το διαιτητικό δικαστήριο απεφάνθη στα μέσα της άνοιξης ότι η ευθύνη βαρύνει το Δημόσιο, το οποίο θα πρέπει να επωμιστεί το επιπλέον κόστος (βλ. «Κ», 26.5.22). Ακολούθησαν μέσα στο καλοκαίρι τεχνικές συναντήσεις των δύο πλευρών, σχετικά με την πιο πρόσφορη λύση. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η τεχνική λύση έχει πλέον συμφωνηθεί και αυτό που μένει είναι να εγκριθεί από τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή για να προχωρήσει. Σύμφωνα με την Κεντρική Οδό (την κοινοπραξία στην οποία έχει παραχωρηθεί η κατασκευή και λειτουργία του έργου υπό την ΤΕΡΝΑ), η πρόοδος του νότιου τμήματος βρίσκεται σήμερα στο 85,3%, με τις σήραγγες και τα έργα πολιτικού μηχανικού να έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί (98,6%) και πλέον να προχωράει η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών στις σήραγγες (58,5%). Η κατασκευή οδοστρωμάτων στα 32 χλμ. του έργου (που συνδέει τη Λαμία με την Ξυνιάδα Τρικάλων) βρίσκεται στο 75,6% και των ασφαλτικών στο 60,9%.
Το κύριο ερώτημα, βέβαια, που απασχολεί τους πολίτες είναι πότε το νότιο τμήμα θα παραδοθεί. Η απόφαση για την ανάθεσή του στην Κεντρική Οδό υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2018 και ακολούθησε τον Ιανουάριο η έναρξη των εργασιών με ορίζοντα ολοκλήρωσης 3 ετών (Ιανουάριος 2022). Να σημειωθεί ότι το έργο δεν ξεκινούσε από το μηδέν, αλλά περίπου από το 30%, καθώς σταμάτησε ημιτελές το 2011 και «αφαιρέθηκε» από το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου το 2013 (με αποτέλεσμα να κατασκευαστεί μόνο το κεντρικό τμήμα Ξυνιάδας – Τρικάλων). Επομένως το έργο μετράει ήδη 9 μήνες καθυστέρησης, η οποία εκτός από τη συγκεκριμένη εμπλοκή έχει αποδοθεί στον κορωνοϊό και στα προβλήματα προμήθειας πρώτων υλών της περιόδου εκείνης. Το πιθανότερο σενάριο δείχνει να είναι η παράδοση του έργου στο τέλος της επόμενης χρονιάς, δηλαδή με δύο έτη καθυστέρηση. Υπενθυμίζεται ωστόσο ότι τμήμα 14,5 χλμ., από τη Λαμία έως τον ανισόπεδο κόμβο Καρπενησίου, έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία. Στο βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία, 70,5 χλμ.), το έργο βρίσκεται προς το παρόν εντός χρονοδιαγράμματος.
Η πρόοδος έχει ξεπεράσει το 10% και αυτό «απελευθέρωσε» πριν από λίγες ημέρες την τρίτη δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, ύψους 38 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το βόρειο τμήμα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και επομένως δεν μπορεί να ξεπεραστεί το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης εντός 3 ετών. Η σύμβαση για την κατασκευή του βόρειου τμήματος υπεγράφη τον Ιούνιο του 2021. Σήμερα λειτουργούν και τα δύο εργοτάξια του έργου στη Βασιλική και την Πηγαδίτσα: στο πρώτο βρίσκονται σε εξέλιξη χωματουργικές εργασίες, η κατασκευή 5 γεφυρών και 7 διαβάσεων, ενός cut&cover και εργοταξιακών δρόμων. Στο δεύτερο, την περίοδο αυτοί διανοίγονται οι οδοί πρόσβασης για τη διενέργεια γεωτρήσεων και εκτελούνται γεωτεχνικές έρευνες. Επίσης, εξελίσσονται χωματουργικές εργασίες και ξεκίνησε η κατασκευή των μετώπων εισόδου (176ο χλμ.) και εξόδου (175ο χλμ.) σήραγγας.
www.kathimerini.gr